Stworzenie dobrego podcastu wymaga dobrego przygotowania.
Prawda jest taka, że im naturalniej i swobodniej brzmi podcast, tym dokładniej był on przygotowany i przemyślany wcześniej. Dobry podcast to bardzo często godziny planowania, przemyśleń i rozważań. Czas ten można skutecznie skrócić, tworząc skrypt podcastu.
Niektórzy uważają, że tworzenie scenariusza podcastu zabija kreatywność. Jednak prawda jest taka, że stres związany z nagrywaniem odcinka może ten proces twórczy osłabić jeszcze bardziej i z naszego podcastu nie wyjdzie nic dobrego. Kreatywność w tym przypadku wymaga struktury. Spisania choćby w punktach tematów, które chcemy poruszyć w naszym podcaście, by zwyczajnie się nie stresować, że o czymś zapomnimy.
Nasze podcasty odniosą sukces, jeśli będą dobrze przemyślane i przygotowane. Pomoże nam w tym stworzenie skryptu, który nada naszemu podcastowi odpowiednią strukturę. Dzięki niemu będzie zwarty, prosty i przejrzysty. Dodatkowo taki skrypt sprawi, że poczujesz się bardziej komfortowo i spokojnie w czasie nagrywania odcinka. Co więcej, pomoże on zmniejszyć ilość błędów a w konsekwencji skrócić czas edycji odcinka.
W tym artykule przedstawię Ci przykładową strukturę takiego scenariusza i jego podstawowe elementy.
Podstawowe elementy scenariusza podcastu
Otwarcie
Intro muzyczne, czyli logo dźwiękowe Twojej marki.
Wprowadzenie
Wprowadzenie do podcastu pozwala nakreślić ogólny zarys tematu danego odcinka. Pomaga jednocześnie przykuć uwagę słuchacza i zachęcić go do wysłuchania całości.
Wraz ze zmianą tematu zawartość tego elementu będzie się zmieniać, jednak jego struktura nie powinna się bardzo różnić od siebie.
Przykład: “Cześć wszystkim! Witam w [tytuł podcastu], audycji [slogan, motto lub koncepcja programu]. Jestem [nazwa prowadzącego] i zapraszam do wysłuchania dzisiejszego odcinka, w którym omówimy [wstaw punkty do omówienia] z [imię gościa]. Prześledzimy tajniki [temat podcastu] a na koniec zaoferujemy specjalną niespodziankę naszym słuchaczom! Pamiętaj, zostań z nami do końca, by poznać szczegóły!”
Segue
To krótka zajawka muzyczna, jingiel, motto bądź krótka fraza. Dobrze umieszczony segue, może sprawić, że Twój podcast będzie brzmiał płynnie i spójnie.
Występ gościa (opcjonalnie)
Przedstawienie gościa i omówienie kilku ważnych elementów jego działalności pomaga dobrze zacząć i nawiązać z nim dobry kontakt.
Przykład: “Dzisiaj naszym gościem jest [imię i nazwisko gościa]. Jest on/ona [rola, tytuł, doświadczenie]. Podzieli się on/ona z nami swoją wiedzą na temat [nawiązanie do tytułu odcinka].
Wiadomość od sponsora
Niezwykle ważne jest, aby komunikat sponsorski był wysokiej jakości i brzmiał jak najbardziej naturalnie.
Przykład: Dzisiejszy odcinek [Twoja nazwa podcastu] sponsorowany jest przez [nazwa marki]. [Sponsor] to firma, która [opis wartości i produktów firmy i ich znaczenie dla odbiorców]”.
Omówienie tematu
Tutaj możesz poruszyć 1,2 bądź więcej tematów, w zależności od ich długości. Ważne, aby stale utrzymywać uwagę słuchacza i skupiać się na konkretnych obszarach jego zainteresowań. Poszczególne fragmenty powinny się mieścić w 2-4 akapitach. Pamiętaj również, aby zaplanować płynne przejścia pomiędzy tematami (użyj segue).
Podsumowanie
Warto podsumować w kilku punktach tematy poruszane w danym odcinku – słuchacze to doceniają.
Outro i wezwanie do CTA
W tej części podcastu warto podziękować swoim słuchaczom i zaprosić ich do wysłuchania kolejnych odcinków. Można również umieścić tutaj CTA z zaproszeniem do obserwowania Twoich mediów społecznościowych czy zostawienia komentarza pod odcinkiem. Jednak warto w jednym odcinku skupić się na jednym wezwaniu do działania – większa ilość może przytłoczyć słuchacza. Na końcu warto odtworzyć melodię końcową i umieścić napisy z podziękowaniami dla osób uczestniczących w tworzeniu odcinka.
Przykład: “Jeśli chcesz zadać pytanie odnośnie przyszłego odcinka [tytuł kolejnego odcinka]. Napisz do mnie na [Twój adres e-mail].”
lub:
Przykład: “W przyszłym tygodniu nadal będziemy zajmować się tematyką tworzenia podcastów. Bądź z nami i nadaj swojemu podcastowi niepowtarzalną strukturę!”
Ważne wskazówki
- przeprowadź badanie słów kluczowych – pozwoli Ci to poznać pytania, jakie najczęściej zadają internauci na dany temat,
- użyj dyktafonu, jeśli nie lubisz rozpisywać scenariusza,
- staraj się, aby Twój skrypt był jak najprostszy – elastyczny scenariusz pozwoli Ci utrzymać koncentrację słuchaczy i jednocześnie zapewni naturalność wypowiedzi,
- nakreśl w scenariuszu momenty pauzy lub podkreślenia danej frazy – to sprawi, że odcinek będzie brzmiał naturalniej,
- zrób próbę na sucho – przećwicz na głos dany skrypt, by upewnić się, że jest on płynny.
Dobry scenariusz to gwarancja dobrego podcastu
Przygotowanie dobrego skryptu pozwoli Ci zminimalizować błędy w nagrywaniu i sprawi, że będzie on dla słuchacza brzmiał płynnie i naturalnie. To również nieoceniona pomoc na początku drogi w nagrywaniu słuchowisk, kiedy często stres sprawia, że ciężko nam skupić myśli na danym temacie a głos nie może wydobyć się ze ściśniętego gardła.
Co więcej, warto poświęcić chwilę na zaprojektowanie szablonu swoich podcastów i w miarę zmiany tematów jedynie go dostosowywać.